Merkbeleving en interactie door online communicatie

Met doelgerichte online communicatie creëer je een platform voor merkbeleving en interactie. En dat is nou net waar het tegenwoordig om gaat. Door merkbeleving en interactie kun je je onder doelgroepen profileren, doelgroepen activeren en binden. Cruciaal daarbij is de communicatieboodschap. Die online communicatieboodschap zet je om in relevante content via de juiste online middelen. Daarvoor is niet alleen een online communicatiestrategie nodig, maar ook een concrete vertaalslag naar de interne organisatie. Als dat goed zit, komt goede content bijna van zelf. Wat is die content? 

Met content heb je toegang

Content is meer dan tekst en beeld. Het is het totale palet aan relevante gegevens en informatie die je op een doelgerichte manier en in de juiste samenhang deelt met anderen. Dat doe je als partner in diverse netwerken van onderwerpen met verschillende klanten en stakeholders. Netwerken zijn bijvoorbeeld projecten, discussieplatforms, samenwerkingsverbanden, crowdsourcing, crowdfunding, productontwikkeling, co-producties of (tijdelijke) actie- of themagroepen. Denk aan arbeidsmarktcommunicatie of een platform over stadsverwarming. Bij ieder netwerk staan andere onderwerpen en thema’s centraal; geldt een andere dynamiek, en zijn er andere doelstellingen en belangen. In een netwerk komt dat samen via een online platform van verschillende online middelen. Die middelen bevatten content, waarmee je toegang hebt tot een netwerk en je doelen kunt bereiken. Jouw content bepaalt mede jouw toegevoegde waarde in het netwerk. Die content moet je slim toepassen door effectieve online communicatie.

Effectieve online communicatie

Je maakt je online communicatie effectief en efficiënt door goed te bedenken welk online middel, contenttype en contentelement je waarvoor inzet. Daardoor ontwikkel je een online platform dat jou doelgericht ondersteunt bij de merkbeleving en interactie. Dit betekent bijvoorbeeld in de praktijk dat je website hooguit basisinformatie bevat op corporate niveau en met praktische gegevens, zoals contactinformatie en kernpunten van je organisatie. Voor details, mogelijkheid tot interactie en merkbeleving maak je via links en buttons gebruik van andere online middelen, zoals themawebsites en social media; bijvoorbeeld LinkedIn, Pinterest, Youtube, Facebook of Twitter. Passend bij doelstellingen en doelgroepen. Je bent daardoor niet alleen relevant, maar ook beter vindbaar. Zet je content daarom goed in, met oog voor wat jouw doelgroep beweegt en nodig heeft.

Interactie tussen organisaties, klanten en stakeholders gaat via relevante onderwerpen